Friday, February 15, 2008

ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΣΤΟ ΧΑΛΑΝΔΡΙ

Η εισήγηση της επιτροπής αγώνα

Όπως ίσως σας είναι γνωστό στις 2 Αυγούστου 2007 η διυπουργική επιτροπή αποφάσισε να μεταφερθούν οι εγκαταστάσεις του υπουργείου Οικονομικών στην περιοχή του Νομισματοκοπείου και συγκεκριμένα στο χώρο που βρίσκεται το γήπεδο του Απόλλωνα, στη συμβολή των οδών Σαρανταπόρου και Λευκωσίας στο Κάτω Χαλάνδρι.
Ο χώρος στον οποίο σχεδιάζεται να γίνει η μεταφορά των υπηρεσιών του υπουργείου Οικονομικών έχει έκταση 29,96 στρέμματα και αναφέρεται σαν ιδιοκτησία της Κ.Ε.Δ. ΑΕ δηλαδή της Κτηματικής Εταιρείας του Δημοσίου. Πρόκειται για ανώνυμη εταιρεία που λειτουργεί με στόχο την «Αποδοτική και προγραμματισμένη Διοίκηση και Διαχείριση των Ακινήτων του Δημοσίου με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια λειτουργίας» όπως δηλώνεται από την ίδια.
Τη δεκαετία του 1980 οι κινητοποιήσεις των κατοίκων υποχρέωσαν την τότε δημοτική αρχή να υιοθετήσει τα αιτήματά τους και όλοι μαζί απέτρεψαν τη μεταφορά του Εθνικού Τυπογραφείου. Και αυτό, παρά το ότι εκείνη την εποχή οι περιβαλλοντικές και κυκλοφοριακές συνθήκες στην πόλη αλλά και στο λεκανοπέδιο ήταν πολύ καλύτερες. Από τότε το οικόπεδο παρέμεινε υπό εγκατάλειψη, δεν διεκδικήθηκε από προηγούμενες διοικήσεις του δήμου, ενώ λειτουργούν σε αυτό στοιχειώδεις αθλητικές εγκαταστάσεις.

Σύμφωνα με την απόφαση:
Οι υπέργειοι χώροι που πρόκειται να κατασκευαστούν ανέρχονται σε 55.000 τετραγωνικά μέτρα περίπου, δηλαδή για να υπάρχει το μέτρο σύγκρισης, μέγεθος κτηρίων αντίστοιχο με το εμπορικό κέντρο Mall
Στο χώρο θα προσέρχονται καθημερινά 3.225 εργαζόμενοι και βέβαια άγνωστος, αλλά μεγάλος, αριθμός επισκεπτών
Εκτός από την εγκατάσταση των υπηρεσιών του υπουργείου, στην ίδια ανακοίνωση αναφέρεται, η εμπορική εκμετάλλευση κάποιων χώρων των νέων κτηρίων με ότι αυτό σημαίνει για την τοπική αγορά της πόλης.
Δηλώνεται ρητά η εκμετάλλευση από ιδιώτη των χώρων στάθμευσης. Κατά τη γνώμη μας, χώροι στάθμευσης επί πληρωμή οδηγούν τους υποψήφιους επισκέπτες να αναζητούν χώρο δωρεάν, με τις γνωστές συνέπειες για την ευρύτερη περιοχή.
Τέλος αναφέρεται η ανέγερση και λειτουργία παιδικού σταθμού για τα παιδιά των εργαζομένων.
Μετά την ολοκλήρωση του διαγωνισμού προβλέπεται χρόνος κατασκευής γύρω στα τέσσερα χρόνια και το κόστος κατασκευής θα ξεπεράσει τα 200.000.000 ευρώ με σημερινές τιμές. Όλα αυτά προβλέπεται να κατασκευαστούν με τη μέθοδο των ΣΔΙΤ δηλαδή με τη Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα. Οι εγκαταστάσεις που θα κατασκευάσει ο ιδιώτης θα ενοικιαστούν από το δημόσιο για 26 έτη.
Στον ίδιο σχεδιασμό, και στα πλαίσια περιορισμού των αντιδράσεων των κατοίκων, εντάσσονται, η κατασκευή του δημαρχιακού μεγάρου του Δήμου Χαλανδρίου και η κατασκευή νέου κτηρίου που θα στεγάσει το Δημοτικό Ιατρείο, πάντα με ενοικίαση από τον ιδιώτη κατασκευαστή, σε οικόπεδα του Δήμου. Επίσης η ανακατασκευή αθλητικών χώρων που ήδη βρίσκονται στην περιοχή.
Για όλα αυτά θα αναφερθούν εκτενώς άλλοι ομιλητές.

Γιατί αντιδρούμε:

Οι συνέπειες για την ευρύτερη περιοχή αλλά και για όλο το Χαλάνδρι νομίζουμε ότι είναι προφανείς:
· Ένας ελεύθερος χώρος 29 και πλέον στρεμμάτων, από τους ελάχιστους στην πόλη, πρόκειται να οικοδομηθεί και θα χαθεί για πάντα. Αυτό αποφασίζεται σε μία συγκυρία, όπου οι πρόσφατες καταστροφικές πυρκαγιές αλλά και οι επαναλαμβανόμενοι καύσωνες μας έχουν αποδείξει ότι η διάσωση των ελάχιστων ελεύθερων χώρων δεν αποτελεί πολυτέλεια αλλά στοιχειώδη επιλογή επιβίωσης.
· Η εγκατάσταση του υπουργείου Οικονομικών γίνεται σε μία περιοχή αποκλειστικά αμιγούς κατοικίας, ήδη πυκνοδομημένη και με έλλειμμα άλλων ελεύθερων χώρων. Δεν είναι τυχαίο ότι εκεί γίνονται οι εκδρομές των γύρω σχολείων ή ότι εκεί κατέφυγαν οι γύρω κάτοικοι κατά τη διάρκεια των πρόσφατων σεισμών.
· Τρεισήμισι χιλιάδες εργαζόμενοι αλλά και χιλιάδες επισκέπτες θα προσεγγίζουν καθημερινά τις υπηρεσίες του υπουργείου. Επειδή τα νούμερα πολλές φορές δεν τα συνειδητοποιούμε, μόνον οι εργαζόμενοι αποτελούν το 5 % του συνολικού πληθυσμού του Χαλανδρίου, ενώ αν προστεθούν και οι επισκέπτες μπορεί να προσεγγίζουμε και το 10%. Ακόμα και αν υποθέσουμε ότι ένα μεγάλο ποσοστό θα κινείται με τα μέσα μαζικής μεταφοράς, αντικειμενικά, μερικές ακόμα χιλιάδες αυτοκίνητα θα προστεθούν σε μία περιοχή, κυκλοφοριακά, πλήρως κορεσμένη. Δεν είναι τυχαίο ότι για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα που ήδη υπάρχει, η διοίκηση του δήμου προχώρησε σε κυκλοφοριακή μελέτη για το Κάτω Χαλάνδρι. Βεβαίως αυτή θα πάει στα αζήτητα εάν αλλάξουν τα δεδομένα.
· Εντός του Νομισματοκοπείου, η Τράπεζα της Ελλάδας ανακοίνωσε ότι θα κατασκευάσει εγκαταστάσεις 5.500 τμ για την μεταφορά των ιατρικών υπηρεσιών των υπαλλήλων της τράπεζας. Επίσης κατασκευάζεται ο σταθμός του μετρό. Είναι προφανές ότι και με τα δύο αυτά έργα, αλλά κυρίως με το σταθμό του μετρό, αυξάνεται δραματικά ο αριθμός αυτών που καθημερινά θα προσεγγίζουν την περιοχή. Από την Αγία Παρασκευή, το Χολαργό και το Χαλάνδρι. Η κατάσταση που επικρατεί στους άλλους σταθμούς του μετρό, μας οδηγεί στο συμπέρασμα ότι η ευρύτερη περιοχή πρέπει να προστατευτεί από αυτήν την αναμενόμενη αύξηση της κυκλοφορίας και των νέων εμπορικών χρήσεων και όχι να της προστεθούν και νέες δραστηριότητες. Ειδικά όταν σχεδιάζεται και η μεταφορά των τερματικών σταθμών των λεωφορειακών γραμμών που θα εξυπηρετούν τα βόρεια και βορειανατολικά προάστια δίπλα στο σταθμό του μετρό.
· Τέλος η λειτουργία τέτοιων μεγάλων εγκαταστάσεων αναπόφευκτα θα επιβαρύνει περιβαλλοντικά την ευρύτερη περιοχή, με τις καθημερινές μεταφορές αναλώσιμων υλικών και απορριμμάτων, την καθημερινή χρήση τεράστιων μηχανημάτων εξαερισμού και κλιματισμού και άλλα.

Ποιοι είμαστε
Θεωρώντας ότι αυτοί οι σχεδιασμοί θα είναι καταστροφικοί για την πόλη ευαισθητοποιημένοι πολίτες και εκπρόσωποι φορέων αποφασίσαμε να συγκροτηθεί επιτροπή αγώνα για να αποτραπεί η μετεγκατάσταση των υπηρεσιών του υπουργείου Οικονομικών.
Το έργο της επιτροπής αγώνα είναι διπλό. Από τη μία μεριά προσπαθεί να ενημερωθεί ενημερώνοντας παράλληλα τους κατοίκους αλλά και τους φορείς της πόλης για τους σχεδιασμούς της κυβέρνησης και της συνέπειές τους, αφού η διοίκηση του δήμου αποφεύγει να κάνει οποιαδήποτε ενημέρωση ή ανοικτό διάλογο σχετικά με το θέμα.
Από την άλλη, πιστεύουμε ότι η επιτροπή μπορεί να συμβάλλει στον συντονισμό αλλά και στην υλοποίηση όλων των απαραίτητων ενεργειών – με κινητοποιήσεις και συγκεντρώσεις, νομικές παρεμβάσεις, ευαισθητοποίηση υπερτοπικών φορέων - ώστε να αποτραπούν αυτοί οι σχεδιασμοί.
Οι συνεδριάσεις της επιτροπής είναι ανοικτές σε όλους και σε αυτήν μπορεί να συμμετέχει οποιοσδήποτε πολίτης ή εκπρόσωπος φορέα το επιθυμεί ανεξάρτητα από την όποια πολιτική ή κομματική του ταυτότητα. Αρκεί να συμφωνεί με το αίτημα της επιτροπής αγώνα που είναι απλό και ξεκάθαρο.
- Η πόλη δεν αντέχει άλλη κυκλοφοριακή και περιβαλλοντική επιβάρυνση. Για αυτό το λόγο δεν πρέπει να μεταφερθούν στο Χαλάνδρι οι υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών.
- Ζητάμε να σταματήσει η εγκατάλειψη του συγκεκριμένου χώρου. Να αναβαθμιστούν οι υπάρχοντες αθλητικοί χώροι να προστεθεί πράσινο και ο χώρος αναβαθμισμένος να αποδοθεί για χρήση στους κατοίκους όλου του Χαλανδρίου. Άλλωστε το Χαλάνδρι ήδη έχει συμβάλλει υπέρμετρα αλλά και έχει «θυσιαστεί» από το μέχρι τώρα ακολουθούμενο μοντέλο ανάπτυξης.
- Να προστατευθεί ο χαρακτήρας της πόλης από την αναπόφευκτη επιβάρυνση της λειτουργίας του μετρό και της ένταξης στο σχέδιο πόλης της περιοχής του Πεύκου Πολίτη στην οποία συμπεριλαμβάνεται και η περιοχή του Νομισματοκοπείου.