Monday, August 11, 2008

Όνειρα και παρανομίες θερινής νυκτός

.
Στις 6 Αυγούστου δημοσιεύτηκε στον ημερήσιο τύπο προκήρυξη διαγωνισμού του ΥΠ.ΠΟ. για την επιλογή μεταφορικής εταιρείας για τη «μετακόμιση» στις Καπναποθήκες Κεράνη. Ως ημέρα του διαγωνισμού ορίστηκε η 8η Οκτωβρίου 2008 και ο προϋπολογισμός ανέρχεται σε 700.000 € (238 εκατ. δραχμές για να θυμόμαστε). Η κίνηση αυτή του Υπουργού Πολιτισμού είχε διαρρεύσει από καιρό στους διαδρόμους της οδού Μπουμπουλίνας παρουσιαζόμενη άλλοτε ως ο μεγάλος «αιφνιδιασμός» απέναντι στον Ενιαίο Σύλλογο κι άλλοτε ως ένδειξη της αποφασιστικότητας του Υπουργού να ολοκληρώσει το Πρωθυπουργικό όραμα της μεταφοράς του ΥΠ.ΠΟ. στις… Καπναποθήκες.
Την ίδια στιγμή η κίνηση αυτή αποτελεί απόδειξη της υποκρισίας της Κυβέρνησης και του Υπουργού Πολιτισμού προσωπικά, αφού γνωρίζουν καλά ότι υφίσταται ακόμη η διακοπή εργασιών από την Πολεοδομία και παράλληλα εκκρεμεί η εκδίκαση της υπόθεσης για την ακύρωση της οικοδομικής άδειας. Φυσικά, καμία συγκοινωνιακή μελέτη δεν έχει υπάρξει (κι ούτε θα υπάρξει…) επιβεβαιώνοντας το τεράστιο πρόβλημα πρόσβασης στην περιοχή, παρά τα περί του αντιθέτου που ισχυρίζεται η πολιτική ηγεσία.
Ενδεχομένως, η κινήσεις αυτές να σχεδιάζονται γνωρίζοντας εκ των προτέρων την απόφαση του δικαστηρίου. Αν δεν συμβαίνει αυτό πρόκειται απλά για απλή περιφρόνηση προς τη δικαιοσύνη για την οποία οι κυβερνώντες συνήθως εκφράζονται με τα καλύτερα λόγια (…). Την κίνηση αυτή είναι βέβαιο ότι θα προσπαθήσουν να τη χρησιμοποιήσουν πρώτα και κύρια για να κάμψουν το ηθικό των εργαζομένων, να περιορίσουν τις αντιστάσεις τους και να σπείρουν την ηττοπάθεια.
Πως πραγματικά έχει η κατάσταση σήμερα
Απέναντι σε όλα όσα διαδίδονται αλλά κι απέναντι στις προσδοκίες του Υπουργού και των εργολάβων η κατάσταση είναι πολύ διαφορετική.
(1) Από 10 Απριλίου 2008 οι εργασίες στο κτίριο έχουν διακοπεί. Η διακοπή ΔΕΝ έχει ανακληθεί, όπως ρητά επιβεβαιώνει η Πολεοδομία με πρόσφατο (6-8-2008) έγγραφό της. Ερώτημα αποτελεί πως ο Υπουργός προκηρύσσει ένα διαγωνισμό για ένα κτίριο που ακόμη ελέγχεται πολεοδομικά.
(2) Ζήτησαν για 2η φορά να εγκριθεί παρέκκλιση από τις ισχύουσες διατάξεις για το φυσικό φωτισμό, δηλαδή να χρησιμοποιούνται ως γραφεία χώροι οι οποίοι δεν φωτίζονται επαρκώς. Το θέμα εισήχθη στην ΕΠΑΕ (ειδικό όργανο της Πολεοδομίας), ο Ενιαίος Σύλλογος έγκαιρα παρενέβη και το θέμα δεν συζητήθηκε (αναβλήθηκε για το Σεπτέμβριο).
(3) Εκκρεμεί η διεξαγωγή της δίκης στο Διοικητικό Εφετείο Πειραιά
(4) Ο Περιφερειάρχης Στερεάς Ελλάδας (διορισμένος από την Κυβέρνηση) εξέδωσε (ως μη όφειλε) έγκριση για κατά παρέκκλιση αύξηση του ποσοστού κάλυψης του οικοπέδου, προκειμένου οι εργολάβοι να μπορέσουν να τακτοποιήσουν τις σοβαρότατες παρατυπίες και «λαθροχειρίες» τους. Πρόκειται για μία ακόμη πολιτική, επί της ουσίας παρέμβαση στο θέμα, που έρχεται να καλύψει και να ισχυροποιήσει την Κυβερνητική επιλογή της μεταστέγασης του ΥΠ.ΠΟ. Ο Ενιαίος Σύλλογος κινείται ήδη ενάντια στην απόφαση αυτή και θα ενημερώσει τα μέλη του με νεώτερη ανακοίνωση.
(5) Υπάρχει πλήθος ερωτήσεων και αιτήσεων κατάθεσης εγγράφων για το θέμα στη Βουλή από όλα τα κόμματα (ΠΑΣΟΚ, ΚΚΕ, ΣΥΡΙΖΑ ακόμη και ΛΑΟΣ) στις οποίες η Κυβέρνηση Ν.Δ. ή δεν απαντά ή απαντά με τη γνωστή τακτική «άλλα λόγια ν’ αγαπιόμαστε».
(6) Όλα τα κόμματα τα οποία δέχθηκαν και συνάντησαν τους εκπροσώπους του Ενιαίου Συλλόγου και της Ομοσπονδίας (πλην της Ν.Δ.) έχουν ταχθεί ενάντια στη μεταφορά στις Καπναποθήκες Κεράνη.
Είναι προφανές ότι η Ν.Δ. και ο Υπουργός Πολιτισμού επιχειρούν να χρησιμοποιήσουν την περίοδο του καλοκαιριού για να προχωρήσουν το σχέδιό τους. Ένα σχέδιο που έχει «ουρές» για το Σεπτέμβρη και δεν αποκλείεται να συνδυαστεί με έναν ανασχηματισμό που θα ενοποιεί τα Υπουργεία Πολιτισμού και Τουρισμού, με νέα πολιτική ηγεσία (ευχόμενη να βρεθεί σε ένα «νέο» κτίριο…).
Είναι προφανές, επίσης, ότι σ΄ένα τέτοιο σχεδιασμό έχουν ή αναζητούν να βρουν συμμάχους και εντός του ΥΠ.ΠΟ. (αν θα τους βρουν και με τι αντάλλαγμα μένει να το δούμε).
Καλούμε όλους τους συναδέλφους να αρνηθούν να συμμετάσχουν σε οποιαδήποτε Επιτροπή υλοποιεί τις επιλογές αυτές.
Από πλευράς ΕΝΙΑΙΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ είναι σαφές ότι θα συνεχίσουμε και θα κλιμακώσουμε τις προσπάθειές μας για τη συνολική ακύρωση μίας τέτοιας εξέλιξης. Στο πλαίσιο αυτό θα πάρουμε όλες τις απαραίτητες πρωτοβουλίες και σε όλα τα επίπεδα.
Tα οικονομικά μας
Την ίδια στιγμή που το ΥΠ.ΠΟ. ετοιμάζεται να σκορπίσει 700.000 € για τη μετακόμιση «φάντασμα», οι εργαζόμενοι βιώνουν το μεγάλο κύμα ακρίβειας και πληθωρισμού που εξανεμίζει το χαμηλό, έτσι κι αλλιώς, εισόδημά τους. Από την άποψη αυτή εμείς συνεχίζουμε να διεκδικούμε κατ’ αρχήν την άμεση ένταξη του «πολιτιστικού επιδόματος» στον κρατικό προϋπολογισμό και την τακτική καταβολή του. Ομοίως συνεχίζουμε να διεκδικούμε την εξόφληση της τελευταίας δόσης του 2007. Οι προφορικές διαβεβαιώσεις του Υπουργού Πολιτισμού, πρέπει να λάβουν οριστική μορφή, να υλοποιηθούν άμεσα και χωρίς άλλες καθυστερήσεις. Δεν πρέπει να επιτρέψουμε καμία υπαναχώρηση από τις δεσμεύσεις που φέρεται να έχει δώσει και στην Ομοσπονδία για τα ζητήματα αυτά.
Περιμένουμε, επίσης, ο Υπουργός Πολιτισμού να προχωρήσει άμεσα στην αναπροσαρμογή των εκτός έδρας αποζημιώσεων, όπως κι ο ίδιος δεσμεύτηκε κατά τη συνάντησή του με τον Ενιαίο Σύλλογο.
Πρέπει να σημειώσουμε, ότι τα προβλήματα του «Ειδικού Λογαριασμού» αρχίζουν και δείχνουν τις σοβαρότατες παρενέργειές τους στη λειτουργία των Υπηρεσιών του ΥΠ.ΠΟ. τόσο στην Αθήνα, όσο και στην Περιφέρεια. Οι αποζημιώσεις για τις εκτός έδρας μετακινήσεις έχουν παγώσει, οι Υπηρεσίες με έγγραφά τους δηλώνουν αδυναμία να εκτελέσουν το έργο τους και η γενική εικόνα διάλυσης ενισχύεται καθημερινά.
Η κατάργηση του «Ειδικού Λογαριασμού» υπό την πίεση της δημοσιότητας μετά την απόπειρα αυτοκτονίας του τ. Γεν. Γραμματέα, κινδυνεύει να αποτελέσει αρνητική εξέλιξη για τους εργαζόμενους και το έργο του ΥΠ.ΠΟ., αφού παρά τα όσα ακούγονται δεν υπάρχει η παραμικρή αμφιβολία ότι και ο νέος προϋπολογισμός θα δώσει ψίχουλα στο ΥΠ.ΠΟ. για να λειτουργήσει.
Μπορούμε (κι ας μην μας φαίνεται) – Μπορούμε αρκεί να το πιστέψουμε
Απέναντι σε όλα αυτά ως εργαζόμενοι και ως ενεργοί πολίτες μπορούμε (και πρέπει) να αντιδράσουμε. Είναι φανερό ότι δεν αρκεί πλέον η γκρίνια του γραφείου, η καταδίκη από τον καναπέ. Είναι φανερό ότι δεν μπορεί για όλα να φταίει η κρίση του συνδικαλιστικού κινήματος (αυτό πια περιφέρεται ως άταφο πτώμα από τα λογής «κοράκια» με τα κροκοδείλια δάκρυά τους). Μπορούμε να σηκωθούμε. Μπορούμε να αντιπαρατεθούμε. Μπορούμε να τους αμφισβητήσουμε. Μπορούμε να τους υπερβούμε, να τους ξεπεράσουμε.
Για το Δ. Σ.
Ο Πρόεδρος Κρασανάκης Αδαμάντιος (Μάκης)
Ο Γ. ΓραμματέαςΓιάννης Στεφάνου
-------------------------------------

ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΤΡΙΩΝ ΗΜΕΡΩΝ ΣΤΟ ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ

Ήταν μια ξαφνική πρόταση από τον Κώστα η επίσκεψη στον Άθω, στο Άγιο Όρος. Πολλές φορές είχε περάσει από τη σκέψη μου, αλλά ποτέ δεν υπήρξαν οι κατάλληλες προϋποθέσεις. Ο χρόνος, η καλή παρέα, οι καιρικές συνθήκες. Αυτή τη φορά υπήρχαν όλα, άρα δεν μπορούσα να αρνηθώ. Κι έτσι βρεθήκαμε η μικρή παρέα των τεσσάρων το βράδυ της Τετάρτης στη Θεσσαλονίκη, γιατί έπρεπε την επόμενη το πρωί να είμαστε στην Ουρανούπολη.
Δεν είμαι ίσως ο κατάλληλος να γράψω αυτά που πολλοί θα ήθελαν για το Όρος. Το Άγιο Όρος, ως λίκνο της ορθοδοξίας και ιερός τόπος για πολλούς. Η δική μας επίσκεψη ήταν περισσότερο ορειβατική και λιγότερο θρησκευτική. Πολλά πράγματα που θα διαβάσετε, δεν είναι απαραίτητο να εκφράζουν ακριβώς τις σκέψεις και τις απόψεις του γράφοντα, γιατί υπάρχουν και ορισμένα, που πρέπει να τα δει κανείς κάτω από το πρίσμα της φιλοξενίας, του σεβασμού στον ιδιαίτερο χαρακτήρα της περιοχής και προπαντός να τα δει κάτω από το πρίσμα του τι αντιπροσωπεύει για πολλούς σήμερα η ορθόδοξη χριστιανική πίστη. Γίνεται προσπάθεια να μείνει το κείμενο μακριά από κρίσεις και προσωπικές απόψεις.
Το Όρος, πέρα από οτιδήποτε άλλο, έχει μια τεράστια πολιτισμική, ιστορική και γραμματειακή αξία, έναν αμύθητο πολιτιστικό και ιστορικό πλούτο και εκφράζει έναν άλλο κόσμο στην κυριολεξία. Έρχεται από το παρελθόν και προσπαθεί να κρατήσει το παρόν του σαν μια συνέχεια. Θεωρείται κέντρο του ορθόδοξου μοναχισμού και κέντρο διατήρησης και συντήρησης πλούσιου υλικού, μουσείο μοναδικού θησαυρού ελληνικής τέχνης και γραμμάτων.
Φθάσαμε στην Ουρανούπολη κατά τις 8.30 το πρωί και πήγαμε κατ’ ευθείαν να πάρουμε τα διαμονητήρια (κόστος 25 ευρώ το άτομο) Η επίσκεψη στο Aγιο Όρος επιτρέπεται όπως είναι γνωστό, σύμφωνα με τον Καταστατικό χάρτη, το Τυπικό της Μοναστικής Πολιτείας, μόνο στους άντρες. Στις γυναίκες δεν επιτρέπεται ούτε η προσέγγιση στις ακτές του Όρους. Οι Έλληνες επισκέπτες πρέπει να έχουν μαζί τους ταυτότητα και απαραιτήτως τα διαμονητήρια (Τηλέφωνο για έκδοση διαμονητηρίων 2310252575). Η δήλωση πρέπει να γίνει τουλάχιστον 2 μήνες πριν, καθώς και ο ακριβής αριθμός των επισκεπτών και των στοιχείων τους, και οι οποίοι δεν πρέπει να ξεπερνούν τους πέντε Οι αλλοδαποί επισκέπτες γίνονται δεκτοί σε περιορισμένο αριθμό ημερησίως, γύρω στους δέκα. Έτσι λένε τα χαρτιά
Φύγαμε με το μικρό φεριμπώτ “ΑΓΙΟΣ ΠΑΝΤΕΛΕΗΜΩΝ” στις 09.45 για τη Δάφνη (εισιτήριο 7 ευρώ το άτομο) Η πρώτη εμπειρία να ταξιδεύεις ανάμεσα μόνο σε άντρες, χωρίς την παρουσία του θηλυκού. Σκέψεις ανάκατες για το αλάτι της γης, το ένστικτο της αναπαραγωγής, το αφύσικο και τη φύση σε καταπίεση
Σε δύο ώρες περίπου φθάσαμε στη Δάφνη και αναχωρήσαμε με το “ΑΓΙΑ ΑΝΝΑ” (εισιτήριο 4,40 ευρώ) για τον προορισμό μας, τον Αρσανά (λιμανάκι) των Καυσοκαλυβίων. Από κει αρχίζει το περπάτημα στις 2.30 το μεσημέρι, ανεβαίνοντας ένα ανηφορικό μονοπάτι με καλντερίμι και σκαλιά. Η ζέστη στο ζενίθ…φορτωμένοι με τα σακίδια των 15 και 18 κιλών ο καθένας
Σε 25 λεπτά βγήκαμε στη σκήτη των Καυσοκαλυβίων και κατευθυνόμαστε στο αρχονταρίκι, στο Κυριακό, όπου είχαμε την πρώτη καλή φιλοξενία και μας προσφέρθηκε από τον μοναχό καφές, κουλούρι και νερό. Συνεχίζουμε το μονοπάτι. Ένα αρκετά ταλαιπωρημένο από τα μουλάρια - κι αυτά όλα αρσενικά - που με τη συνοδεία των αλβανών εργατών κουβαλάνε τα υλικά και τα τρόφιμα για τις απομακρυσμένες σκήτες και για τα έργα που γίνονται στην πλευρά αυτή του Όρους
Σε δύο ώρες περίπου φθάνουμε στον Αγιο Νείλο. Μια σκήτη με μερικές «καλύβες» - σπίτια μοναχών και βρύση με άφθονο νερό. Κατεβήκαμε στη σπηλιά όπου ασκήτεψε ο Άγιος Νείλος. Τα σκαλιά έχουν γίνει ωραία με πέτρα στο βράχο με φόντο το απέραντο γαλάζιο του Αγαίου. Βλέπουμε νοτιοανατολικά στο βάθος τα μικρά νησιά των ανατολικών Σποράδων και δεξιά τη χερσόνησο της Σιθωνίας. Η θέα είναι επιβλητική. Ανεβαίνοντας ξανά, βρεθήκαμε σε μια συκιά για ένα σύκο δροσερό, το φρούτο της εποχής.
Περνώντας τα μουλάρια, ακούστηκε η ρήση του προφήτη: κάποτε θα φθάσουν οι άνθρωποι να είναι φορτωμένοι σαν τα μουλάρια. Και να, εμείς τώρα έτσι φαντάζαμε. Φορτωμένοι όπως ήμασταν με τα σακίδια των 15 και 18 κιλών…
Διαπιστώνουμε πολύ γρήγορα τη δουλειά που κάνουν οι αλβανοί εργάτες στο Όρος. «Ο άγιος αλβανός». Στα μονοπάτια, στις ανακατασκευές και συντηρήσεις των μονοπατιών, των κτιρίων και των μονών γενικά. Και βέβαια με τη συνεισφορά της «αγίας ευρωπαικής ένωσης» και των ΚΠΣ
Φεύγουμε από τον Άγιο Νείλο στις 4.30, ντάλα ο ήλιος, για τη Μονή Μεγίστης Λαύρας. Το μονοπάτι ανηφορικό ανάμεσα σε πουρνάρια κατά το πλείστον και σχίνα. Περάσαμε τη σάρα με τις κοτρόνες και σε μία ώρα φθάνουμε στον αυχένα. Απέναντί μας ξεχωρίζουν αρκετά η Θάσος και η Λήμνος και κάτω, στο ακρωτήρι, η σκήτη του Τιμίου Προδρόμου, όπου και η Σπηλιά του Αγίου Αθανασίου του Αθωνίτη. Όπως μας είπε αργότερα ο ηγούμενος της Μεγίστης Λαύρας, είναι κλειδωμένη, γιατί κάηκε δύο φορές από τα κεριά, που τα αφήνουν αναμμένα οι προσκυνητές. Τώρα για να πάει κανείς πρέπει να πάρει το κλειδί από τον υπεύθυνο της σκήτης.
Η Σκήτη του Τιμίου Προδρόμου Μεγίστης Λαύρας είναι ρουμάνικη και απέχει γύρω στη μισή ώρα από την κυρίαρχη μονή. Είναι σε στυλ μοναστηριού. Στη θέση της ήταν μέχρι το 1854 Κελί του Τιμίου Προδρόμου με μοναχούς καταγόμενους από τη Χίο. Η Μεγίστη Λαύρα με έγγραφό της επέτρεψε τη μετατροπή του Κελιού σε Σκήτη. Με Πατριαρχικό Σιγίλιο το 1856 επί Πατριάρχου Κυρίλλου Ζ΄ τελικά επικυρώθηκε η ίδρυση και η κοινοβιακή οργάνωση της Σκήτης από Μολδαβούς μοναχούς. Εγκαινιάστηκε το 1866. Σήμερα εγκαταβιούν 25 μοναχοί Ρουμανικής καταγωγής. Το Κυριακό της Σκήτης είναι αφιερωμένο στη βάπτιση του Χριστού. Έχει μήκος 30 και ύψος 18 μέτρα. (πηγή el.wikipedia.org)
Κατηφορίζουμε ελαφρά το καλντερίμι μέσα στο πυκνό δάσος. Κάποια στιγμή το βρίσκουμε χαλασμένο, γιατί το κατάστρεψε η χιονοστιβάδα που κατέβηκε από τον Άθω και “κούρεψε” εντελώς τα δέντρα, γεμίζοντας με κορμούς το μονοπάτι. Ίχνη από αγριογούρουνα μας δείχνει ότι σε όλο το Όρος υπάρχουν αρκετά από αυτά, όπως είναι επόμενο, γιατί υπάρχει και πυκνό δάσος και αρκετή τροφή από τα αγριοκάστανα και τους βολβούς του δάσους.
Τηλεφωνεί ο καλόγερος στον συνάδελφό του στο άλλο μοναστήρι και τον καλεί για φαγητό. Έβγαλα ένα πουρναρόψαρο, του λέει, έλα να το φάμε…(ανέκδοτο;; του Κώστα)

Συναντάμε τον αμαξιτό δρόμο και περνάμε καμιά τρακοσαριά μέτρα τσιμέντο. Μια παραφωνία, που σχολιάστηκε αρνητικά από όλους μας. Αυτοκίνητα πηγαινοέρχονται, τα περισσότερα 4Χ4 τζιπ. Τελικά το αυτοκίνητο κατέκτησε και το Άγιο Όρος με αρκετές δυσάρεστες επιπτώσεις στο φυσικό τοπίο. Όλα τα μοναστήρια έχουν πια αυτοκινητόδρομο και αυτοκίνητα. Όπως μας είπε χαρακτηριστικά ο ηγούμενος της Μεγίστης Λαύρας, “εκεί που πριν λίγα χρόνια είχαμε ένα αυτοκίνητο για όλα τα μοναστήρια, τώρα έχουμε 4-5 το καθένα και πάλι δεν μας φτάνουν”. Οι μπουλντόζες, τα διάφορα σκαπτικά μηχανήματα και οι γερανοί είναι ακόμα σε πολλούς αρσανάδες ή κοντά στα μοναστήρια. Αυτοκίνητα, ηλεκτρικό ρεύμα, κινητά τηλέφωνα, και τώρα κομπιούτερς και Internet, η εισβολή της τεχνολογίας στο Όρος.
Η συντήρηση και η αναπαλαίωση των μοναστηριών επέβαλαν ίσως την παρουσία όλων αυτών των μηχανημάτων και επόμενα τη διάνοιξη των δρόμων. Ίσως σε πολλές περιπτώσεις θα μπορούσε να αποφευχθεί. Η συντήρηση θεωρείται αναγκαία και επιβεβλημένη. Σε ένα μεγάλο βαθμό έγινε. Όμως σε πολλά μοναστήρια συνεχίζεται με κονδύλια του Γ’ ΚΠΣ και θα συνεχιστεί και στο Δ’ ΚΠΣ, όπως μας τόνισε και ο ηγούμενος.

Η Μονή Μεγίστης Λαύρας
Φθάνουμε στη Μονή Μεγίστης Λαύρας, στον προορισμό μας, στις 6.30 ακριβώς, σε 4 ώρες απ’ τον Αρσανά των Καυσοκαλυβίων. Πλησιάζοντας μας συναρπάζει η εικόνα της επιβλητικής Μονής. Στο μυαλό μου έρχεται η ιστορία των 1000 και πάνω χρόνων της, που διάβασα στα διάφορα sites, με τις καλές και τις κακές της στιγμές, τους αγώνες με τους πειρατές. Δείγμα ο πύργος, ως το τελευταίο προπύργιο της άμυνας. Όπως είναι γνωστό το μεγαλύτερο κίνδυνο που αντιμετώπιζαν οι μονές, ήταν αυτός των πειρατών. Οι περισσότεροι κατακτητές σεβάστηκαν τον μοναχικό βίο και τα μοναστήρια. Και ειδικά του Αγίου Όρους, ήταν στο απυρόβλητο.
Γύρω από τη Μονή είναι αρκετές καλλιέργειες, κυρίως αμπέλια, ελιές, κηπευτικά της εποχής, ακόμα και θερμοκηπίου. Πηγαίνοντας στο Αρχονταρίκι, ο υπεύθυνος μας παροτρύνει να πάμε κατ’ ευθείαν στον εσπερινό, μετά στην Τράπεζα για φαγητό και στη συνέχεια να μας δείξει πού θα κοιμηθούμε. Αρχίζω να περιεργάζομαι τη Μονή. Εκτός από μένα, οι άλλοι είχαν επισκεφθεί πολλές φορές το Μοναστήρι. Άρα ο “περίεργος” ήμουνα εγώ. Τα κτίρια, ο πύργος, το Ηγουμενείο, ο ναός, η τράπεζα, το αρχονταρίκι, τα κελιά, τα τεράστια δέντρα.
Η λειτουργία του εσπερινού με την παρουσία των επισκεπτών και αρκετών μοναχών έγινε με τη γνωστή κατάνυξη. Για μένα ήταν εντυπωσιακό γιατί έμοιαζε με θεατρικό δρώμενο. Οι μοναχοί ανάμεσα στους προσκυνητές, να μπαινοβγαίνουν, να ανεβάζουν και να κατεβάζουν τα καντήλια, να σβήνουν τα κεριά, να σηκώνονται και να κάθονται στα στασίδια κρατώντας το κομποσκοίνι, να περνάνε και να ασπάζονται τις εικόνες. Στο τέλος, ανακοινώθηκε στους επισκέπτες ότι μπορούν, όσοι θέλουν, να προσκυνήσουν τα λείψανα των αγίων, που βρίσκονται στη Μονή. Η συνέχεια στην Τράπεζα για το φαγητό με την παρουσία του ηγουμένου, όλων των μοναχών και των επισκεπτών. Μερικές φορές μου ερχόταν στο μυαλό το “Όνομα του Ρόδου” του Ουμπέρτο Έκο και το αντίστοιχο ιταλικό μοναστήρι των Βενιδικτίνων, που περιγράφει ο συγγραφέας
Το νόστιμο φαγητό – φασουλάκια με κολοκυθάκια (τουρλού), ψωμί, σαλάτα ντομάτα, φέτα, κρασί, καρπούζι – ήταν σερβιρισμένο σε μαρμάρινα τραπέζια των 10 περίπου ατόμων. Κατά τη διάρκεια του φαγητού ένας μοναχός διάβαζε από τον άμβωνα αποσπάσματα από γραπτά Αγίων. Τελειώνοντας το φαγητό πήγαμε στο Αρχονταρίκι, όπου ενημερωθήκαμε για τον χώρο που θα κοιμηθούμε. Κρεβάτια σε δωμάτιο των 15 περίπου ατόμων με καθαρά σεντόνια, τουαλέτες και μπάνια κάτω και νιπτήρες χωρίς καθρέφτες.
Την άλλη μέρα το πρωί κατά τις 7.30 στον όρθρο. Το καμπανάκι χτύπησε κανονικά στις τέσσερεις. Πολλοί επισκέπτες πρέπει να πήγαν εκείνη την ώρα μαζί με τους μοναχούς για την λειτουργία του όρθρου. Υποψιάζομαι ότι οι μοναχοί έχουν ανάλογη “υπηρεσία” και ο καθένας έχει το ρόλο του στη διάρκεια της λειτουργίας. Ποιος θα έχει τον κεντρικό ρόλο, ποιοι τον ρόλο του ψάλτη, ποιοι θα ψάλουν το απολυτίκιο κλπ.
Μετά τον όρθρο, ακολούθησε η Τράπεζα. Είναι το κυρίως γεύμα – πιλάφι με γαριδόζουμο, σαλάτα αγγουροντομάτα, ελιές, παραδοσιακό ψωμί, πεπόνι, κρασί και γλυκό τυλιγμένο – πάλι με την παρουσία όλων, του ηγουμένου, των μοναχών και των επισκεπτών. Πάλι κατά τη διάρκεια του φαγητού ένας μοναχός διάβαζε κείμενα αγίων.
Αμέσως μετά επισκεφθήκαμε τον ηγούμενο στο ηγουμενείο. Ο ηγούμενος Πρόδρομος είναι απλός, ζεστός, δραστήριος και φιλόξενος. Με τρόπο μας ενημέρωσε για τις δραστηριότητες της Μονής, τα έργα συντήρησης, αλλά και γενικότερα απάντησε σε ερωτήσεις μας σχετικά με το Άγιο Όρος και τις μονές. Από τα είκοσι μοναστήρια στο Όρος, τα δεκαεννιά είναι μεν με το “παλιό” ημερολόγιο, αλλά δεν είναι “παλαιοημερολογίτικα”, άλλωστε ανήκουν στο Πατριαρχείο, το οποίο είναι με το “καινούργιο”. Παλαιοημερολογίτικο είναι μόνο η μονή Εσφιγμένου, οι μοναχοί του οποίου δεν αναγνωρίζουν τον Πατριαρχείο. Οι μονές δεν εισπράττουν τίποτα από τους επισκέπτες. Τα έσοδα από τα διαμονητήρια τα διαχειρίζεται η Κοινότητα του Όρους για τις δικές της υποχρεώσεις. Βέβαια η κάθε μονή έχει αρκετά έσοδα από τα μετόχια στη Χαλκιδική και αλλού στην Ελλάδα. Στο βιβλίο επισκεπτών της Μονής καταγράφονται περίπου 15.000 επισκέπτες το χρόνο. Πούτιν, Καραμανλής και άλλες προσωπικότητες της πολιτικής, όλοι από δω περάσανε και θα περάσουν…
Μου έκανε εντύπωση οι προσπάθειες που καταβάλουν στη Μονή για την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών με τη μικρή υδροηλεκτρική μονάδα. Συγκεντρώνεται το νερό ψηλά σε μεγάλη υδατοδεξαμενή και από κει, με αγωγό και αρκετή κλίση, το νερό έρχεται στη μονάδα δίπλα στο μοναστήρι, όπου παράγεται το ρεύμα. Βέβαια τώρα το καλοκαίρι ενισχύεται και με τη γεννήτρια πετρελαίου.
Δεχθήκαμε τα δώρα και τις ευχές του ηγουμένου και αναχωρήσαμε κατά τις 11 και 15΄ με προορισμό την κορυφή του Άθω. Ξεκινάμε σχεδόν από μηδέν υψόμετρο για να φθάσουμε στις 7 το απόγευμα στα 2.033 μέτρα της κορυφής μετά από 8 ώρες περίπου. Φορτωθήκαμε για φαγητό ένα καρπούζι, ντομάτες, ελιές και ψωμί (ξερό, ό,τι απέμεινε από την Τράπεζα)

Η διαδρομή για την κορυφή
Η διαδρομή ξεκινάει νοτιοδυτικά προς Καυσοκαλύβια. Το τμήμα αυτό της δυτικής πλευράς του Όρους το λένε “έρημο”, γιατί δεν έχει αμαξιτούς δρόμους. Κι εδώ είναι και τα περίφημα “καρούλια”, τα ασκηταριά των μοναχών στο βράχο. Φθάνοντας στον αυχένα (μια ώρα περίπου από τη Μονή) παίρνουμε το μονοπάτι προς Αγία Άννα. διασχίζοντας το πυκνό δάσος με τις καστανιές, βελανιδιές, οξιές, σκλήθρα, αριές, πλατάνια στις ρεματιές. Μια μικρή ζούγκλα. Από άποψη χλωρίδας το Άγιο Όρος χαρακτηρίζεται για την πυκνή του βλάστηση. Αφθονούν σε μεγάλο βαθμό η καστανιά, η οξιά, η δρύς, το πουρνάρι, η κουμαριά κ. ά. καθώς και άπειρα πλήθη βοτάνων.
Σταματήσαμε στα Καλά Νερά. Μια πυκνοδασωμένη περιοχή με αρκετά νερά, όπου πριν 5-6 χρόνια, όπως λέει ο Κώστας, η χιονοστιβάδα “ξύρισε” κυριολεκτικά όλα τα δέντρα. Η αναδάσωση είναι πλέον πολύ πυκνή και πλούσια σε όλα τα είδη. Φάγαμε το καρπούζι, γεμίσαμε κρύο νερό, και συνεχίσαμε φθάνοντας, σε 4 ώρες από τη Μονή, στο Σταυρό, υψόμετρο 850 μέτρα περίπου. Είναι η διασταύρωση προς Κερασιά, Αγία Άννα και κορυφή. Έχει νερό με λάστιχο. Μέχρι εδώ μας ακολουθεί και το τηλεφωνικό καλώδιο, που σχεδόν έρπον συνεχίζει το δρόμο του για την Κερασιά.
Παίρνουμε ξανά το κακοτράχαλο ανηφορικό μονοπάτι στο πυκνό πουρναρόδασος. Το μονοπάτι βγαίνει στην αρχή λίγο ανοιχτά, αριστερά, με θέα τη Σιθωνία, τη Σκήτη της Αγίας Άννας και τη Μικρή Σκήτη και πιο πέρα τους αρσανάδες των Μονών Αγίου Παύλου, Αγίου Διονυσίου και Αγίου Γρηγορίου. Δεν φαίνονται οι μονές.
Λίγη στάση στην Καστανιά για ξεκούραση με τον ιδρώτα να στάζει, και φθάνουμε στην Παναγιά, στα 1500 μέτρα περίπου σε 2,5 ώρες από το Σταυρό. Εδώ εργάζεται ένα μεγάλο συνεργείο με αλβανούς μαστόρους για την ανακατασκευή της εκκλησίας. Κατασκευάζεται μεγάλος ναός με βοηθητικούς χώρους, που θα λειτουργεί και ως καταφύγιο. Εικόνα εργοταξίου. Είκοσι τέσσερεις μαστόροι και εργάτες. Παντού σκόρπια εργαλεία, υλικά και … μπόλικα σκουπίδια, πεταμένα στα πρανή. Ό,τι χειρότερο μπορούσα να δω σ’ αυτό το υψόμετρο.
Για την κορυφή, τα υπόλοιπα 500 περίπου μέτρα υψομετρική, είναι μια απότομη σχετικά ανάβαση στο γυμνό με πολλές τραβέρσες για φορτωμένα αρσενικά μουλάρια, όπως εμείς. Με τον Κώστα το κάναμε μια ανάσα σε μια ώρα ακριβώς με όλες τις τραβέρσες. Το έχει κάνει λέει ο Κώστας και 35 λεπτά χωρίς σακίδιο, και κόβοντας τις τραβέρσες. Τελικά Κώστα είσαι καλός ορειβάτης…

Στην κορυφή του Άθω
Φθάσαμε στην κορυφή κατά τις 7. Μαζί μας έφθασε και ένας Ρώσος, επισκέπτης του Όρους, με τον οποίο “συγκατοικήσαμε” το βράδυ μέσα στο ναΐσκο. Δεν ήξερε γρι ελληνικά ούτε αγγλικά. Άντε να συνεννοηθείς…Ξαναθυμηθήκαμε τα “σπασίμπα” και “νταβάρις” Λένε ότι το Όρος για τους Ρώσους είναι ό,τι τα Ιεροσόλυμα για τους άλλους ορθόδοξους ή η Μέκκα για τους Μωαμεθανούς… Αυτό σημαίνει ότι θα ανεβεί αρκετά η επισκεψιμότητά του τα επόμενα χρόνια. Δεν είναι τυχαίο ότι οι ταμπέλες στην Ουρανούπολη είναι στα ελληνικά και στα Ρώσικα…Άντε αυτά να τα έλεγες πριν 20 χρόνια...
Κι εδώ συνεργείο αλβανών για ανακατασκευή του μικρού ναού και για να γίνει μεγάλος και επιβλητικός. Επικίνδυνο… Ίσως δεν έπρεπε. Συνήθως στις κορυφές θέλουμε ένα μικρό και ταπεινό εκκλησάκι, χωρίς πολλά… Άλλωστε οι κορυφές δεν είναι να μένει κανείς πολύ. Χάνουν έτσι την αίγλη τους και τη γοητεία. Τα καταφύγια συνήθως γίνονται χαμηλότερα, όπως, ας πούμε, η Παναγιά. Συζητήσαμε με τους αλβανούς, οι οποίοι έρχονται 15 χρόνια οι περισσότεροι στο Όρος και έχουν συνεργαστεί με τα περισσότερα μοναστήρια και τις Σκήτες. Οι ίδιοι δηλώνουν μωαμεθανοί. Μια ειρηνική συνεργασία των δύο θρησκειών στο επίπεδο της μαστορικής και της τέχνης. Όλα γίνονται…

Θαυμάσαμε τη δύση του ηλίου πάνω από τη Χαλκιδική και τη σκιά του Άθω στο Αιγαίο. Απέραντο γαλάζιο. Από τα παράλια της Καβάλας, τη Θάσο και τη Λήμνο μέχρι τις Σποράδες, τον Όλυμπο και τον Κίσσαβο, τη Σιθωνία, την Αμουλιανή, τη Διώρυγα του Ξέρξη και το Παγγαίο. Ξαπλώσαμε σχετικά νωρίς με τους υπνόσακους στο κρύο τσιμέντο, αφού έξω φύσαγε και έκανε αρκετό κρύο. Προσέχαμε να μη χτυπήσουμε τον Ρώσο με τα πόδια μας. Και πώς να διαμαρτυρηθεί ο άνθρωπος. Τη νύχτα μπαινόβγαιναν 2-3 μολδαβοί μοναχοί με τους φακούς, ψάχνοντας κι αυτοί καμιά γωνιά να κοιμηθούν. Ήρθαν αργά…

Η Σκήτη της Αγίας Άννας
Το πρωί, αφού απολαύσαμε την ανατολή, φύγαμε κατά τις 7 στο κατηφορικό, δύσκολο για τα γόνατα, μονοπάτι. Στο Σταυρό πήραμε το μονοπάτι για την Αγία Άννα και μετά από ένα τέταρτο περίπου ξεκίνησε η απότομη κατηφόρα και τα σκαλιά. Βάλθηκε να τα μετράει ο Κώστας. Δεν τον ρώτησα πόσα τα έβγαλε. Φθάσαμε στην Σκήτη της Αγίας Άννας, ένα πανέμορφο μπαλκόνι πάνω από τη θάλασσα. Στο Κυριακό είχαμε την καλή φιλοξενία του λαϊκού, που υπηρετεί εθελοντικά τους επισκέπτες – τσίπουρο, λουκούμι, καφέ και νερό τα κεράσματά του.
Η Σκήτη της Αγίας Άννας βρίσκεται στη νοτιοδυτική πλευρά του Αγίου Όρους, μισή ώρα από τη Νέα Σκήτη και μια ώρα από τη Μονή Αγίου Παύλου. Το Κυριακό της είναι αφιερωμένο στην Θεοπρομήτορα Αγία Άννα. Το 1686 ο Ματθαίος, πνευματικός του βοεβόδα Σερμπάν Καντακουζηνού (1678-88) και κτήτορας του κελλιού Άγιος Γεώργιος στην Προβάτα, αφιερώνει στη Σκήτη το πόδι της Αγίας Άννας. Υπάγεται στη Μονή Μεγίστης Λαύρας
Η Μικρά Αγία Άννα βρίσκεται σε απόσταση 15 λεπτών από τη σκήτη. Αποτελείται από επτά καλύβες. Εδώ μόνασε ο μεγάλος υμνογράφος της Εκκλησίας Γεράσιμος ο Μικραγιαννανίτης. (πηγή el.wikipedia.org)
Συνεχίσαμε με τον Κώστα για τη Μονή Αγίου Παύλου, αφού συμφωνήσαμε με τον έτερο Κώστα και τον Βαγγέλη να συναντηθούμε στο καραβάκι αλλάζοντας το πρόγραμμά μας λόγω μικρού τραυματισμού του Κώστα. Το μονοπάτι συνεχίζει μέσα στο πουρναρόδασος με μπόλικη ζέστη αλλά με θέα τη θάλασσα.. Κακή εντύπωση ξανά τα σκουπίδια πεταμένα κοντά στον οικισμό στα απόκρημνα βράχια και μέσα στα πουρνάρια, δίπλα στο μονοπάτι. Γενικά υπάρχει θέμα με τα σκουπίδια στο Όρος. Στην κορυφή σκουπίδια, στην Παναγιά, στο Σταυρό γεμάτη η ξεραμένη ποτίστρα με σκουπίδια, στην Αγία Άννα ανεξέλεγκτη χωματερή …Μα και η «αγία μπουλντόζα» που έκανε τη δουλειά της φτιάχνοντας τους δρόμους για τα μοναστήρια, τα στείρα τα πέταξε κάνοντας μικρές σάρες πληγώνοντας το τοπίο.
Κάτω στη θάλασσα, εκτός από τα δύο καραβάκια, ταχύπλοα συνδέουν τις μονές με την Δάφνη και την Ουρανούπολη. Για να κλείσει κανείς θέση σ΄ αυτά πρέπει να τηλεφωνήσει έγκαιρα. Φθάσαμε στον αρσανά του Αγίου Παύλου σε 45 λεπτά περίπου, όπου και περιμέναμε το καραβάκι για την επιστροφή στη Δάφνη και Ουρανούπολη.

Μια όμορφη ορειβατική και πολιτιστική εμπειρία και μια απομυθοποίηση του Όρους. Είναι η εξαιρετική γεωγραφική θέση, είναι το άγριο και όμορφο τοπίο, η θέα του γαλάζιου και ο πλούτος των μονών, που σε κάνει να σκέφτεσαι την επόμενη επίσκεψη.

Στέφανος Σταμέλλος
http://e-onthemountain.blogspot.com
http://www.e-ecology.gr

Τα λατομεία στη Λαμία, μετά και τη συνέλευση της Δίβρης

Η πρόταση της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Φθιώτιδας και η δημοπράτηση από την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας στις 20 Αυγούστου λατομικών θέσεων, που βρίσκονται κοντά στη Δίβρη και στη θέση Μαγούλα και Μαγουλόραχη, συνάντησαν, όπως ήταν επόμενο, την αντίθεση όλων των κατοίκων της Δίβρης, του δημάρχου Λαμίας, καθώς και όλων όσων βρέθηκαν την Παρασκευή το βράδυ στη λαϊκή συνέλευση στην πλατεία του χωριού. Οι κάτοικοι της Δίβρης είναι αποφασισμένοι να μην επιτρέψουν τη δημοπράτηση αλλά και καμιά εγκατάσταση λατομικής επιχείρησης στην περιοχή της Μαγούλας και Μαγουλόραχης.

Η Λατομική Περιοχή Λαμίας, η οποία θεσμοθετήθηκε και οριοθετήθηκε το 1994, έγινε με όρους όχι συμμετοχής. Με αποτέλεσμα η μη ενημέρωση και των κατοίκων της Δίβρης σε ό,τι αφορά τα όριά της, αλλά όπως φάνηκε και του ίδιου του Δήμου Λαμίας. Κανείς δεν φαίνεται να ήξερε τα όριά της. Ούτε το τότε Κοινοτικό Συμβούλιο Δίβρης. Με αποτέλεσμα να οριοθετηθεί μια λατομική περιοχή 7.700 στρεμμάτων, απαράδεκτη ως έκταση, και στα όριά της να συμπεριλαμβάνονται περιοχές κοντά στο πολύ ενδιαφέρον φαράγγι και σε σπήλαια, στο Μοναστήρι του Αγίου Νικολάου, αλλά και περιοχές που ήταν και είναι βοσκότοποι του χωριού και χειμαδιά, όπως και τα πανάρχαια μονοπάτια της.

Ο Δήμος Λαμίας μάλιστα στα πλαίσια του Leader και σε συνεργασία με την Αναπτυξιακή Καρδίτσας και φορέων του χωριού, υλοποιεί το τελευταίο διάστημα και πρόκειται να εγκαινιάσει μέσα στο Σεπτέμβρη, Πρόγραμμα 45.000 ευρώ ανάδειξης και λειτουργίας Δικτύου των Ιστορικών Μονοπατιών της Δίβρης, αλλά και δρόμων για ποδήλατο βουνού, αξιοποίησης παραδοσιακών προιόντων κλπ. Είναι ένα Πρόγραμμα στα πλαίσια της βιώσιμης οικοτουριστικής ανάπτυξης του όμορφου χωριού, το οποίο είναι το μπαλκόνι της Όρθρης και της Λαμίας και θέλει να κρατήσει νέους και να διατηρήσει την φυσιογνωμία του. Επίσης στα σχέδια των φορέων του χωριού είναι η ένταξη και της Δίβρης στο σχεδιαζόμενο από το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Στυλίδας και άλλων φορέων Γεωμυθολογικό Πάρκο της Όρθρης, σε μια κατεύθυνση ανάδειξης όλων των αρχαιολογικών, ιστορικών, οικολογικών στοιχείων του ορεινού όγκου της περιοχής.

Η δημοπράτηση των λατομικών αυτών θέσεων θίγει άμεσα όλα αυτά και καταστρέφει τα όνειρα και τις προσδοκίες των Διβριωτών. Η προσβολή δε του χώρου είναι ασύγκριτη, τη στιγμή μάλιστα που αυτή η περιοχή είναι ορατή από παντού, πράγμα που δεν λήφθηκε υπόψη στη μελέτη.

Η θεσμοθετημένη Λατομική Περιοχή είναι απαράδεκτη ως έκταση, αν λάβουμε υπόψη μας ότι σήμερα και οι τρεις λατομικές επιχειρήσεις που λειτουργούν στην περιοχή της Λαμίας απ’ τη δεκαετία του ‘60, καταλαμβάνουν χώρο 350 στρεμμάτων μόνο (Κυρίτσης 160 στρ, Καλτσάς 80 στρ, Μπλάνης 105 στρ). Άρα λοιπόν και 300 στρέμματα για κάθε λατομική θέση είναι υπεραρκετά και όχι 700, που περιλαμβάνει η μελέτη. Οπότε η Λατομική Περιοχή μπορεί να λειτουργήσει με τη μισή και λιγότερη έκτασή της. Αρκεί να γίνει μια επαναχωροθέτηση των “κάτω” λατομικών θέσεων και να γίνουν ανάλογες κατατμήσεις και όχι επαναχωροθέτηση των “επάνω”, όπως προχώρησε η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση. Οι 1,2,3 λατομικές θέσεις είναι σε μια έκταση 2.000 στρεμμάτων. Άρα, μπορούν να χαραχθούν 7 λατομικές θέσεις και να αφεθεί ελεύθερο το υπόλοιπο κομμάτι. Με δεδομένο ότι στις 9 Σεπτέμβρη γίνεται το δικαστήριο, και ελπίζουμε να τελειώσει το ιδιοκτησιακό, δεν βλέπουμε τι θα βοηθήσει η κατά μισό μήνα νωρίτερα δημοπράτηση, η οποία μπορεί να προσβληθεί κάθε στιγμή και για να υλοποιηθεί χρειάζεται σκληρός αγώνας από όλους τους φορείς. Αγώνας που δεν έγινε χρόνια τώρα για το ξεκαθάρισμα της κατάστασης με τους φερόμενους ιδιοκτήτες. Άρα νέες καθυστερήσεις

Αν η δημοπρασία γίνεται για τις υπάρχουσες λατομικές επιχειρήσεις, τότε οι τρεις από αυτές έχουν ήδη επιλέξει το χώρο και έχουν προβεί σε δαπάνες. Άρα ουσιαστικά γίνεται μόνο για τη μία. Αν πρόκειται όμως να γίνει για όποιον ενδιαφέρεται γενικά, τότε κινδυνεύει να γίνει η περιοχή αυτή της Όρθρης και της Λαμίας η λατομική περιοχή της Κεντρικής Ελλάδας και όχι μόνο. Δεδομένου ότι οι ανάγκες σε αδρανή υλικά για την περιοχή της Λαμίας καλύπτονται σήμερα από τις 3-4 υπάρχουσες επιχειρήσεις, οι 10 και 11 επιχειρήσεις σίγουρα θα διαθέσουν τα προϊόντα τους σε περιοχές εκτός νομού και ίσως αξιοποιώντας το λιμάνι μελλοντικά της Αγίας Μαρίνας. Μήπως οδηγούμαστε σε τέτοιες προοπτικές;

Ο απλός πολίτης καταλαβαίνει ότι όλα κινούνται με τη λογική των σκοπιμοτήτων. Στο μυαλό όλων είναι το “όποιος δε θέλει να ζυμώσει, δέκα χρόνια κοσκινίζει” και κάποιοι κάνουν κινήσεις για να κερδίζουν χρόνο. Είτε αυτό γίνεται από τους επιχειρηματίες, είτε γίνεται από τη μεριά της Διοίκησης. Και οι επιχειρήσεις τη δουλειά τους κάνουν. Οι ευθύνες όμως της Διοίκησης και του κ Νομάρχη είναι τεράστιες, δεδομένου ότι γίνονται κινήσεις, από ό,τι φάνηκε και με την εμπειρία της Δίβρης, τουλάχιστον πρόχειρες και άστοχες. Προχώρησε σε γνώση της ότι θα υπάρξουν αντιδράσεις. Και προτίμησε να έχει την αναστάτωση και τις αντιδράσεις της κοινωνίας, όπως επέλεξε τόσα χρόνια να κλωθογυρίζει διαρκώς με δικαστικές και άλλες διαδικασίες για θέματα τα οποία έχουν πολιτικό χαρακτήρα. Οι αποφάσεις για την λειτουργία της Λατομικής Περιοχής και η απομάκρυνση των λατομείων είναι πολιτικές. Η προστασία του περιβάλλοντος, η προστασία της υγείας και των περιουσιακών στοιχείων των κατοίκων της Νέας Μαγνησίας και της Ανατολικής Λαμίας, η νομιμότητα και η ίση μεταχείριση από το νόμο, είναι πολιτικές υποχρεώσεις και αποφάσεις της Διοίκησης. Δεν μπορεί να κάνουν τους ανήξερους και τους ανήμπορους μεταθέτοντας αλλού τις ευθύνες.

Ο χρόνος και τα εκατομμύρια των ευρώ που χάθηκαν τόσα χρόνια σε νομικούς συμβούλους και δικηγόρους, σε μελετητές και παρατρεχάμενους, σε συσκέψεις και συμβούλια, σε δικαστικές συνεδριάσεις, σε εργατοώρες γενικά, αλλά και σε όλα αυτά που υποψιάζεται ο απλός πολίτης, θα μπορούσαν να πρασινίσουν κυριολεκτικά τη Λαμία.

Για τους Οικολόγους Πράσινους προέχουν τα θέματα της βιωσιμότητας και της αειφορίας, της προστασίας της φύσης και του περιβάλλοντος και της υγείας των κατοίκων. Επιδιώκουμε την περιφερειακή πολυκεντρική ήπια βιώσιμη ανάπτυξη με όρια και προϋποθέσεις. Πιστεύουμε ότι αυτή τη φορά πρέπει να τελειώσει το ζήτημα των λατομείων στη Λαμία αλλά και σε κάθε περίπτωση υπάρχει ο δρόμος του αγώνα. Αυτόν τον δρόμο που οι τοπικοί άρχοντες αρνούνται τόσα χρόνια να τον διανύσουν. Δεν μπορεί ο Δήμος Λαμίας να μην αναλαμβάνει τις ευθύνες του και να έρχεται, πυροσβεστικά δήθεν, να τοποθετείται κάνοντας διαπιστώσεις ή να στέλνει επιστολές και υπομνήματα.. Επιστολή έστειλε μια, δυο, τρεις φορές. Η σημερινή Δημοτική Αρχή είναι δέκα χρόνια τώρα στη Διοίκηση του Δήμου. Και το αποτέλεσμα…;Έπρεπε κύριε Δήμαρχε να καλέσετε τους δημότες και τους φορείς της πόλης από την πρώτη στιγμή και να μπείτε μπροστά στην προσπάθεια για λύση του προβλήματος. Αυτό που άλλοι δήμαρχοι το κάνουν, ακόμα και με απεργία πείνας.
Στέφανος Σταμέλλος
Μέλος των Οικολόγων Πράσινων