· Μια διαφορετική ξενάγηση και το παρασκήνιο της ελληνικής συμμετοχής στη διεθνή τουριστική έκθεση του Λονδίνου
· Τα... «αυτογκόλ» της ελληνικής συμμετοχής και η στρατιά των «παρατρεχάμενων»
· Εικόνες από τους ανταγωνιστές μας
Ένα ακόμη λογότυπο και ένα ακόμη slogan για την Ελλάδα είναι το αποτέλεσμα από τη διεθνή έκθεση τουρισμού World Travel Market που πραγματοποιήθηκε στα μέσα Νοεμβρίου στη βρετανική πρωτεύουσα.
Τον Μάρτιο του 2004 το νεόκοπο υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης αναζητώντας την ταυτότητά του υιοθέτησε καινούργια slogan και λογότυπο. Από τότε μέχρι σήμερα αυτά αλλάζουν πολύ συχνά. Πιο συχνά από ό,τι πρέπει λένε οι ειδικοί.
Στην καθιερωμένη συνέντευξη Τύπου , η οποία κατά τα άλλα δίνεται για τους δημοσιογράφους των διεθνών μέσων, ο υπουργός Τουριστικής Ανάπτυξης, μιλώντας στους Έλληνες – στην πλειονότητά τους – δημοσιογράφους αναφέρθηκε στη «νέα εικόνα» του ελληνικού τουρισμού και στην εδραίωση της χώρας μας μεταξύ των κορυφαίων προορισμών.
«Στοχεύουμε στη δημιουργική τάξη, στη λεγόμενη creative class, δηλαδή στο 10% εκείνων των ταξιδιωτών που αναζητεί καινούργιες, αληθινές εμπειρίες» τόνισε χαρακτηριστικά ο υπουργός. Μετά το τέλος της έκθεσης ο υπουργός έδωσε συνέντευξη στο γνωστό κανάλι Travel. Η συνέντευξη δόθηκε σε άπταιστα ελληνικά.
Λονδίνο, συνεδριακό κέντρο Excel, Ώρα: 10 π.μ. Με την είσοδό μας στην έκθεση αναζητούμε το κέντρο Τύπου. Η πολύ ευγενική κυρία που στέκεται μπροστά μας φοράει την κορδέλα με την ένδειξη «Information». Μπαίνοντας στο κέντρο Τύπου αντικρίζουμε το λογότυπο το οποίο στη συνέχεια θα καταλάβουμε ότι είναι για το νέο logo του ελληνικού τουρισμού.
Χορηγός του κέντρου Τύπου η Ελλάδα. Καλή κίνηση… Οι υπολογιστές που εργάζονται, οι δημοσιογράφοι που έχουν έρθει από διάφορα μέρη του κόσμου για να καλύψουν το γεγονός έχουν στο desktop (επιφάνεια εργασίας) του υπολογιστή τους το logo Greece. Από περιέργεια αναζητώ τις πληροφορίες που έχει το folder που δίνει η γραμματεία του γραφείου Τύπου. Μεταξύ άλλων εντύπων το πολυσυζητημένο Visit North Cyprus… Δυστυχώς τίποτε από Ελλάδα. «Μάλλον είχαν τελειώσει τα ελληνικά έντυπα» με ενημέρωσαν στην είσοδο.
Το περιστατικό που σας περιγράφω συνέβη τη δεύτερη ημέρα της έκθεσης… όταν
ο υπουργός δεν ήταν πλέον εκεί… Ε, μην τα θέλουμε και όλα δικά μας. Ποιος να βρεθεί να μεταφέρει τα έντυπα από το ελληνικό περίπτερο στο γραφείο Τύπου; Ή, καλύτερα, ποιος να ελέγξει αν τα τοποθετούσαν στο folder ως όφειλαν! Το θετικό είναι να αντλείς το 100% των δυνατοτήτων που σου παρέχει μια χορηγία, μια διαφήμιση… και μάλλον σε αυτό πάσχουμε… ή όχι;
Περιδιαβάζω την έκθεση, επισκέπτομαι διάφορα περίπτερα. Μεταξύ άλλων και της Τουρκίας. Για να σας πω την αλήθεια, δεν το πολυκατάλαβα ότι βρέθηκα μέσα στο περίπτερο… Ανοιχτό, φωτεινό, ζωντανό… σε τραβούσε.
Λίγο πιο κάτω, στην πίσω γωνία της έκθεσης, η Ελλάδα. Το κεντρικό περίπτερο του υπουργείου έχοντας ενσωματώσει μηχανήματα της τελευταίας λέξης της τεχνολογίας,
δημιουργεί ένα καλό αποτέλεσμα, χωρίς ωστόσο να είναι κάτι το ιδιαίτερο. Κάτι που θα προσέξει ο επισκέπτης.
Διεισδύοντας στο εσωτερικό του, τα πράγματα δεν είναι και τόσο ζωηρά. Κοιτάζω γύρω μου και αναρωτιέμαι. Τα γνωστά πρόσωπα σουλατσάρουν εδώ και εκεί… λένε κανένα αστείο και άντε πάλι από την αρχή. Πάνω σε ένα τραπέζι 5-6 καφέδες μερικά σάντουιτς…
Εκδρομή σού λέω… Αναρωτιέμαι αλήθεια ποια διαφορά θα είχε αν όλη αυτή η κομπανία είχε μείνει στην Ελλάδα και τα συζητούσαν εκεί μεταξύ τους… Α, ξέχασα! Λονδίνο! Όλο και κάποιο Burberry θα ήθελαν να αγοράσουν… Μια βόλτα στην Oxford street, βρε αδερφέ…
Είμαι στον… εξώστη που βρίσκεται ακριβώς πάνω από το ελληνικό περίπτερο, και συγκεκριμένα το περίπτερο του ΕΟΤ. Συζητώντας με έναν νεαρό τουριστικό επιχειρηματία, εκπρόσωπο μιας εκ των μεγαλύτερων ξενοδοχειακών αλυσίδων της χώρας μας, διακόπτει απότομα τη συζήτηση και λέει:… «Παρατήρησε λίγο όλους αυτούς. Αν περάσει κάποιος που δεν τον ξέρουν, τον κοιτάνε περίεργα…». Δεν έχει άδικο. Δείχνει αηδιασμένος από μερικές γνώριμες φάτσες. «Δεν μπορεί αυτοί να εκπροσωπούν μέρος του ελληνικού τουρισμού». Είπε πολλά και ενδιαφέροντα… Παίρνουν πρωτοβουλίες… Ίσως να μας τα πει και αναλυτικά εδώ από τις σελίδες του περιοδικού μiα μέρα.
Τρεις κυρίες γεμίζουν μικρά σακουλάκια με όσπρια… Κοιτάζω στην αρχή διακριτικά και βλέπω ότι το ταμπελάκι γράφει Νομαρχία. Πιάνουμε την κουβέντα. Είναι μια πολύ ζωηρή παρέα. «Του χρόνου θα έχουμε κάτι που θα τραβάει ακόμη περισσότερο το ενδιαφέρον των επισκεπτών» λέει η Μαρία, η οποία μάλιστα είναι νέα, όμορφη και αντινομάρχης, υπεύθυνη για τον τουρισμό και τον πολιτισμό.
Με μικρή καθυστέρηση το αεροπλάνο των Ολυμπιακών Αερογραμμών αναχώρησε από το αεροδρόμιο Heathrow του Λονδίνου με προορισμό την Αθήνα. Άντε και… του χρόνου, κύριε υπουργέ!